Kwitnący biznes, czyli florysta na rynku pracy i usług

#poradyżaka

8.8.2023

Florysta to zawód dla lubiących rośliny ozdobne, ale nie tylko. Aby florysta mógł wyrobić sobie markę i rozkwitnąć się na rynku, ważne, by umiejętnie pracował z klientem. Florysta oprócz dobrej ręki do kwiatów powinien też mieć smykałkę do kontaktu z drugim człowiekiem i to stanowi o jego sukcesie. Jakie jeszcze cechy powinien mieć dobry florysta? Jak pracują floryści na co dzień? Gdzie są niezbędni i kto korzysta z usług florystów?

Florysta - kreatywny zawód do zadań specjalnych

Florystą można zostać po ukończeniu szkoły policealnej. Nauka trwa rok. W tym czasie nauczysz się komponowania roślin na różne okazje i uroczystości, dekoracji wnętrz, rozmaitych tajników pracy z kwiatami, a także przedsiębiorczości. Wbrew pozorom ten zawód nie jest wcale taki spokojny. Ci niepozorni miłośnicy kwiatów to w rzeczywistości istni agenci od zadań specjalnych. Jedyna w swoim rodzaju wiązanka na ślub? Kwietny wystrój sali na elegancki bankiet? A Roślinna aranżacja tarasu na każdy sezon w lokalu usługowym? Wszystko jest do zrobienia. Dla florystów nie ma zadań nie do wykonania. Odpowiednio skomponowane kwiaty mogą być ozdobą każdego wydarzenia. O tym, co i jak przyozdobić, decyduje kreatywność. Skoro o tym mowa, jakie są cechy dobrego florysty? Na pewno są to:

●     zamiłowanie do roślin;

●     uzdolnienia manualne;

●     kreatywność;

To jednak nie wszystko. Floryści pracują z ludźmi i dla ludzi. To ważne. W tym zawodzie ważne są umiejętności:

●     pracy z klientem;

●     współpracy z zespołem;

●     sprzedażowe, a najlepiej i biznesowe.

Florysta zwykle świadczy usługi jako firma, dlatego warto w tym zawodzie być przedsiębiorczym i mieć cechy, dzięki którym prowadzenie działalności na własny rachunek, nie będzie straszne.

Praca dla florysty, czyli przyszłość usłana różami

Gdzie pracują floryści? Najbardziej popularne miejsce pracy florysty to kwiaciarnia, gdzie zajmowanie się roślinami oraz przygotowywanie bukietów i rozmaitych wiązanek na zamówienie wiąże się z obsługa klienta.

Jednak typowa kwiaciarnia to nie wszystko. Rynek się rozwija i specjalizuje. W związku z tym potrzeba fachowców, którzy obsłużą zamówienia nietypowe, indywidualnie skrojone pod klienta.

Jakie są możliwości?

●     obsługa imprez okolicznościowych;

●     obsługa indywidualnych zleceń;

●     obsługa biznesu;

●     usługi edukacyjne;

Kwiaty stanowią ozdobę każdej dobrze zorganizowanej imprezy okolicznościowej. Imprezy masowe i kameralne, uroczystości państwowe i firmowe eventy integracyjne, konferencje, wystawy, targi, jak i mnóstwo innych wydarzeń, to potencjalne zlecenia dla florysty. Wszędzie tam potrzeba specjalisty, który zaaranżuje przestrzeń. I wtedy wchodzą floryści — cali na biało, a w głowach już mają plany, jak tu przyozdobić miejsce, żeby nadać mu wyjątkowego charakteru. Dzięki umiejętnemu zastosowaniu roślin i innych ozdób ze zwykłej sali można wydobyć urok, który goście zapamiętają na lata.

Szczególnie indywidualne zlecenia są polem do popisu dla kreatywności. Oświadczyny, istotna w życiu rocznica, przełomowe wydarzenie firmowe, które trzeba świętować — te i inne okazje mogą stanowić gratkę dla artystycznej duszy florysty. Tutaj szczególnie sprawdzi się model samozatrudnienia, bo dzięki niemu floryści mają swobodę przyjmowania nietypowych zleceń i swobodnego ich realizowania.

Dużym zainteresowaniem cieszą się kursy prowadzone przez florystów. Jedni zapisują się na szkolenia z florystyki, by nauczyć się, jak komponować kwiaty i jak dbać o rośliny, a dla innych okazja do relaksującego zajęcia w oderwaniu od codziennych obowiązków. Prowadzenie warsztatów z florystyki to ciekawy sposób na życie i rozwój działalności.

***

Jak widać, zawód florysty jest pełen kreatywnych wyzwań dla tych, co mają wyobraźnię i chęć prowadzenia własnej firmy. Floryści na rynku usług mogą rozkwitnąć, jeśli tylko w parze z dobrą ręką do kwiatów, idzie smykałka do interesów.

Cykl #poradyŻaka tworzy Barbara Kazimierczak - doktor filozofii, socjolożka działająca od lat w projektach edukacyjnych. Trenerka motywacyjna, twórczyni treści, tłumaczka, edukatorka i tutorka.