Czym są kompetencje miękkie i jak je rozwijać?

6.8.2024

Aby móc pracować na określonym stanowisku, trzeba posiadać odpowiednie kompetencje. Często chodzi o umiejętność korzystania z określonych programów i systemów czy znajomość danej dziedziny wiedzy. Pracodawcy coraz bardziej zwracają jednak uwagę również na tzw. kompetencje miękkie – i wymagają ich posiadania od kandydatów do pracy. Czym są kompetencje miękkie i w jaki sposób można je rozwijać?

Umiejętności miękkie – czym są?

Zgodnie z jedną z definicji kompetencje miękkie to cechy i umiejętności, określające sposób, w jaki dana osoba współpracuje z innymi w środowisku zawodowym. Z tego względu kompetencje miękkie nazywane są również umiejętnościami interpersonalnymi – bo dotyczą cech i zachowań danej jednostki, które ujawnia w kontakcie z innymi ludźmi.

Umiejętności miękkie – przykłady

Najłatwiej jednak wytłumaczyć czym są umiejętności miękkie, wskazując konkretne przykłady. Jedną z najbardziej znanych kompetencji miękkich (i jednocześnie pożądaną przez większość pracodawców) jest umiejętność pracy w grupie. W środowisku korporacyjnym jest ona właściwie niezbędna, ale warto pamiętać, że nie tylko – obecnie coraz więcej pracodawców preferuje model dzielenia pracowników na małe zespoły, które w dodatku muszą współpracować między sobą. W praktyce pracownik, który ma trudności z pracą w grupie, może mieć poważne problemy w odnalezieniu się w różnych środowiskach pracy.

Umiejętność pracy w grupie to jednak tylko jedna z wielu kompetencji miękkich pożądanych przez pracodawców. Niezwykle ceniona jest też m.in. umiejętność komunikacji, która przydaje się w każdej pracy, niezależnie od branży i zajmowanego stanowiska. Mowa zarówno o umiejętności precyzyjnego przekazywania informacji współpracownikom czy podwładnym, jak i poprowadzenia we właściwy sposób rozmowy z klientem czy potencjalnym kontrahentem. Do ważnych kompetencji miękkich można zaliczyć też:

  • umiejętność rozwiązywania konfliktów,

  • umiejętność pracy pod presją,

  • umiejętność zarządzania sobą w czasie,

  • umiejętność zarządzania kryzysowego.

Kompetencji miękkich jest oczywiście znacznie więcej; wszystkie jednak związane są ze współpracą z innymi (głównie w sferze zawodowej, choć umiejętności miękkie przydają się również na co dzień).

Dlaczego kompetencje miękkie są tak istotne?

W większości przypadków posiadanie tzw. kompetencji twardych (czyli wiedzy lub umiejętności z danej dziedziny) może okazać się niewystarczające, by pracownik mógł w pełni wykonywać powierzone mu zadania. To samo dotyczy zresztą osób, które planują założyć własną działalność gospodarczą. W sytuacji, gdy zatrudniony pracownik nie wykazuje chęci do jakiejkolwiek interakcji z zespołem, nie wspomaga jego działań, a ponadto ma wyraźny problem z komunikacją, to nawet jeśli jest cenionym specjalistą, może ostatecznie stracić pracę. Wystarczy, że reszta zespołu będzie wyraźnie dawać do zrozumienia, że nie jest w stanie współpracować z daną osobą. Z kolei w przypadku działalności gospodarczej konieczna jest nie tylko umiejętność komunikacji, ale też zdolność autopromocji, odporność na stres czy umiejętność zarządzania zasobami (nawet jeśli zasoby ograniczają się do własnego czasu). Tym samym kompetencje miękkie, rozwinięte choćby w minimalnym stopniu, są niezbędne, by budować swoją karierę zawodową.