Job crafting – co to jest i na czym polega?
7.10.2024
Rynek pracy, podobnie jak i inne aspekty życia w społeczeństwie, ciągle się rozwija. Nic więc dziwnego, że można zaobserwować coraz to nowsze trendy i działania, które mają na celu poprawę jakości pracy. A co, gdyby to pracownik, a nie pracodawca, decydował o tym, jak ukształtowane są jego zadania i obowiązki? W tym celu powstał job crafting, czyli sposób na to, by pokazać i wykorzystać swoje mocne strony. Czym dokładnie jest i na czym polega job crafting? Odpowiadamy!
Co to jest job crafting?
Job crafting to nowoczesne podejście do pracy, które staje się coraz bardziej popularne. Pojęcie to tłumaczone jest jako „przekształcenie pracy” – na taką, jaką będzie Ci się lepiej wykonywać. A konkretniej: chodzi o kształtowanie swoich obowiązków i zadań w pracy w taki sposób, by całość była dopasowana do Twoich indywidualnych potrzeb, umiejętności i zainteresowań.
Istnieją różne rodzaje craftingu, takie jak:
task crafting – czyli modyfikowanie zadań w pracy (np. poprzez usunięcie lub dodanie czegoś do zakresu swoich obowiązków),
relational crafting – tj. zmiana interakcji z innymi osobami z pracy, przekształcenie tego, jak na co dzień ze sobą współpracujecie,
cognitive crafting – zmiana tego, jak postrzegasz swoją rolę w pracy.
Wdrożenie job craftingu w firmie wymaga przede wszystkim otwartości ze strony pracodawcy i reszty zespołu oraz wsparcia dla pracowników w procesie dostosowywania przez nich swoich obowiązków. Cel jest jednak jeden: przywrócenie Ci radości z wykonywania Twoich zadań! Podejście to sprawdza się w różnych branżach i zawodach – może być strzałem w dziesiątkę niezależnie, czy jesteś grafikiem komputerowym, pracujesz jako agent nieruchomości, fryzjer, handyman czy dostawca pizzy.
Job crafting – korzyści dla pracowników i dla pracodawców
Job crafting przynosi wiele korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Dla osób zatrudnionych oznacza większą kontrolę nad tym, jakie zadania i w jaki sposób wykonują. Job crafting może również poprawić ich opcje rozwoju w firmie oraz przywrócić im radość z pracy, a także motywację do jej wykonywania. Pracownicy mogą bowiem samodzielnie (z zachowaniem pewnych ustaleń z pracodawcą oraz ograniczeń, chociażby prawnych) modyfikować swoje obowiązki, tak, by pracowało im się lepiej, wygodniej i z większym zaangażowaniem. Mają też wpływ na interakcje z zespołem oraz zyskują możliwość spojrzenia na swoją pracę z nieco innej strony.
Z perspektywy pracodawcy, job crafting może przyczynić się do poprawy wydajności, efektywności i kreatywności całego zespołu. Pracownik czuje, że ma realny wpływ na pracę, a to z pewnością doda mu chęci do kolejnych działań i poprawi wyniki firmy. Watro więc zastanowić się nad tą metodą niezależnie od tego, czy aktualnie gdzieś pracujesz, szukasz czegoś, czy masz swój biznes.
Job crafting – w jakiej branży się sprawdzi?
Nie da się ukryć, że job crafting sprawdzi się wszędzie, gdzie… się pracuje! Można go stosować w wielu branżach, niezależnie od tego, czy ukończysz kurs na kadry, płace i ZUS, czy pracujesz fizycznie, czy zdalnie. Dla przykładu: w sektorze IT pracownicy mogą wybrać oprogramowanie, które im odpowiada, a w zawodzie technicznym – mieć wpływ na optymalizację procesów. Job crafting to skuteczne rozwiązanie na zwiększenie satysfakcji w każdej pracy.
Zobacz także