Stres w pracy – jak sobie z nim poradzić?

30.12.2024

Przewlekły stres w pracy jest obecnie dość powszechnym problemem. Istnieją jednak skuteczne sposoby, które pozwalają sobie z nim radzić. Jakie działania możesz podjąć, aby przezwyciężyć niepokój i napięcie związane z pracą?

Określ przyczyny stresu w pracy

Zanim zaczniesz pracować nad stresem w pracy, postaraj się określić jego główne źródła. Mogą to być m.in. zbyt wygórowane oczekiwania, nadmiar obowiązków, monotonne zadania czy brak bezpieczeństwa zatrudnienia. Niepokój i nerwy mogą być spowodowane również nieprzyjemną atmosferą panującą w miejscu pracy czy brakiem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Znajomość przyczyny stresu ułatwi Ci wprowadzenie konkretnych zmian.

Jedną z nich mogą być nadmierne oczekiwania, stawiane zarówno przez przełożonego, jak i przez nas samych. Zbyt duża liczba obowiązków, nadgodziny czy branie na siebie zadań innych pracowników może doprowadzić do długotrwałego stresu. Niezwykle ważne jest więc to, aby wyznaczać sobie realne cele i działać zgodnie z osobistymi możliwościami. Pomocna może się okazać również sama zmiana nastawienia do codziennej pracy. Jeśli spróbujesz traktować ją jako wyzwanie, okazję do samorozwoju lub szansę na spotkanie z interesującymi osobami, może stać się ona znacznie przyjemniejsza. Jeżeli natomiast stres wynika z nadmiaru obowiązków, warto od razu odbyć rozmowę z przełożonym i wspólnie poszukać rozwiązania.

Pokonaj stres w pracy, doskonaląc swoje umiejętności

Stres w pracy może wynikać także z poczucia, że posiadasz zbyt niskie kwalifikacje. Brak wystarczającej wiedzy w konkretnym temacie może wywoływać zdenerwowanie – np. jeśli musisz skorzystać z programu, którego obsługa sprawia Ci trudność. W takim przypadku dobrym krokiem okaże się dodatkowa nauka po pracy – np. w ramach kursu online. Często udział w takich szkoleniach oferują sami pracodawcy, którym zależy na rozwoju swoich pracowników. Oferta edukacyjna Żaka obejmuje zróżnicowane kursy stacjonarne i internetowe – jeśli więc chcesz udoskonalić swoje umiejętności i pozyskać nową wiedzę niezbędną w pracy, sprawdź ich tematykę i postaw na rozwój. Jeżeli czujesz, że w codziennej pracy brakuje Ci pewnej wiedzy, możesz też śmiało zadawać pytania bardziej doświadczonym współpracownikom. Na samopoczucie w pracy w znacznym stopniu wpływają również stosunki między współpracownikami. Warto zatem dbać o relacje w zespole – wzajemne wsparcie, szacunek i tolerancja odgrywają tu kluczową rolę. W razie ewentualnego konfliktu najlepiej oczyścić atmosferę od razu, aby problem nie powiększał się z dnia na dzień. Wśród kolegów w zespole nie powinno być też miejsca na porównywanie się – każdy pracuje bowiem na miarę swoich możliwości.

Wykorzystuj techniki łagodzące stres w pracy i zadbaj o work-life balance

Jeśli czujesz, że stres spowodowany pracą jest coraz większy, możesz wspomóc się, stosując każdego poranka techniki relaksacyjne – np. medytację lub uważne oddychanie. Dzięki nim uspokoisz myśli i zrelaksujesz się przed wyjściem do pracy. Zwróć uwagę również na codzienną ilość snu czy dawkę ruchu – ich brak również może powodować szybsze rozdrażnienie, które będzie przekładało się na pracę. Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a osobistym również może pomóc Ci w radzeniu sobie ze stresem. To ważne, aby mieć świadomość, że jeden gorszy dzień w pracy nie definiuje Cię jako pracownika i zdarza się każdemu – a oprócz obowiązków zawodowych oraz zarobków liczą się też relacje z bliskimi czy hobby. Taki sposób myślenia pomaga zmniejszyć presję związaną z codzienną pracą.

Rozważ wsparcie specjalisty

Jeżeli stres mocno utrudnia Ci realizację na polu zawodowym, a każda kolejna wizyta w biurze wiąże się z coraz większym ściskiem w żołądku, warto skorzystać ze wsparcia psychologicznego. Jest to obecnie jeden z najpopularniejszych benefitów pracowniczych, oferowany przez wielu pracodawców. Już nawet jedno spotkanie może się okazać pomocne – specjalista pomoże Ci bowiem określić przyczyny stresu i znaleźć konkretne sposoby radzenia sobie z nim.