• zak.edu.pl  »  
  • Aktualności  »  
  • Networking – czym jest i czemu to ważna część budowania ścieżki zawodowej?

Networking – czym jest i czemu to ważna część budowania ścieżki zawodowej?

25.3.2022

Tworzenie oraz utrzymywanie relacji to ważna i potrzebna część życia prywatnego, ale również zawodowego. Warto zatem bliżej przyjrzeć się temu, czym właściwie jest networking i dlaczego może pomóc w rozwinięciu biznesu lub znalezieniu dobrej pracy.

Jednym networking kojarzy się z wręczaniem wizytówek na konferencjach i odbywaniem wielu bardzo podobnych, sztucznych rozmów. Dla innych ogranicza się do zapraszania ludzi do kręgu znajomych na Linkedinie lub ewentualnie na Facebooku. Jeszcze inni coś słyszeli o tym terminie, ale z jakiegoś względu uznali, że ich nie dotyczy lub jest mało istotny. W praktyce, wszystkie te grupy wiele tracą przez swoje podejście do tematu. Networking jest dziś naprawdę ważny, zarówno dla przedsiębiorców oraz freelancerów, jak i pracowników.

Co to jest networking?

Jak już wyżej zasugerowano, networking polega na tworzeniu i utrzymywaniu siatki kontaktów zawodowych. Ma to umożliwić współpracę, wymianę wiedzy oraz doświadczeń, ale również korzystanie z rekomendacji. W przypadku przedsiębiorców i freelancerów ważne są wszystkie te obszary, natomiast dla pracowników szczególnie istotny jest ten ostatni – obecnie wiele osób dostaje pracę lub przynajmniej zaproszenie na rozmowę w dużej mierze właśnie dzięki poleceniom innych osób.

O networkingu najczęściej mówi się jednak w kontekście relacji biznesowych, czyli pomiędzy przedsiębiorcami, bo to w ich przypadku przybiera on najbardziej rozbudowaną i angażującą formę. Jego istotą nie są krótkie spotkania i płytkie kontakty, lecz budowanie długotrwałych relacji, których podstawę stanowi wzajemne zaufanie i poparcie. Dlatego networking biznesowy polega między innymi na obustronnym rekomendowaniu swoich usług, udzielaniu potrzebnego wsparcia czy przekazywaniu sobie przydatnej wiedzy.

Korzyści zarówno dla pracowników, jak i pracodawców

Jeśli chodzi o rozwój kariery zawodowej, duża sieć wartościowych kontaktów daje większe szanse na znalezienie atrakcyjnego zatrudnienia – jeśli nie teraz, to w bliższej lub dalszej przyszłości. Należy jednak podkreślić, że w networkingu nie chodzi o wykorzystywanie kontaktów osobistych rozumiane jako „kolesiostwo”, czy też zdobywanie zleceń lub zatrudnienia „po znajomości”. Dziś wielu pracodawców szuka kandydatów kierując się poleceniami swoich pracowników, bo jest to dla nich po prostu opłacalne.

Pracodawcy mają dziś do dyspozycji wiele rozwiązań wspomagających poszukiwania kandydatów do pracy, a przy tym, dzięki internetowi, mogą swobodnie dotrzeć niemal do każdego. Jednak fakt, że sieć i media społecznościowe zalewa ogrom informacji oraz kont użytkowników sprawia, iż coraz chętniej korzystają ze środków, które pozwalają im skupić się na tym co ważne. Dzięki rekomendacjom swoich pracowników lub partnerów biznesowych mogą usprawnić rekrutację oraz obniżyć jej koszty, a jednocześnie pozyskać faktycznie wartościowych pracowników.

Jak networking może pomóc w znalezieniu pracy?

Networking odgrywa istotną rolę zwłaszcza przy obsadzaniu wyższych stanowisk w firmie, ale również w poszukiwaniach rozmaitych specjalistów. W praktyce, działa on niemal we wszystkich branżach, zarówno związanych z pracą umysłową, jak i tych wymagających wysiłku fizycznego.

Celem networkingu nie jest „załatwienie pracy” przez znajomego, lecz szeroko rozumiane wsparcie w jej poszukiwaniach. By móc z niego skorzystać, warto poinformować znajomych o swojej sytuacji zawodowej i chęci znalezienia zatrudnienia. Można to zrobić na przykład zamieszczając post w mediach społecznościowych lub zwracając się do nich bezpośrednio.

Wsparcie znajomych może polegać na:

§  poinformowaniu o aktualnych ofertach pracy danego pracodawcy, a także przekazaniu wiarygodnych informacji na temat przedsiębiorstwa oraz panujących w nim relacjach;

§  pomocy w dotarciu do osób decydujących o zatrudnieniu w danej firmie,

§  udzieleniu rekomendacji, gdy firma prowadzi rekrutację ukrytą.

Choć można wskazać jeszcze kilka innych form potencjalnego wsparcia, to jednak już powyższa lista pokazuje, że niezależnie od branży warto budować i pielęgnować swoje kontakty zawodowe.

Networking w biznesie – dlaczego jest tak ważny?

Networking pomaga w rozwijaniu kariery zawodowej, ale jeszcze więcej korzyści oferuje w zakresie budowania własnego biznesu. Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z pewną zależnością od dostawców, firm usługowych czy ekspertów, a przy tym wymaga rozstrzygania rozmaitych dylematów z różnych obszarów. Już samo to powoduje, że zdecydowanie warto budować sieć wzajemnej współpracy. Inna sprawa, że jest to jeden z najtańszych i jednocześnie najbardziej skutecznych sposobów na rozwój firmy.

Wymieniając się wiedzą i doświadczeniami można pomóc sobie, ale również innym przedsiębiorcom. Efektywna i przyjazna współpraca ułatwia rozwijanie działalności, a przy tym stanowi czystą przyjemność. Dzięki niej można poszerzyć swoje horyzonty, poznać inne spojrzenie na dany temat czy znaleźć rozwiązanie dla swoich dylematów biznesowych. Bardziej doświadczone osoby mogą doradzić na przykład, w jakim kierunku powinna podążać firma lub w jaki sposób może wyjść z problemów finansowych.

Networking ułatwia także pozyskiwanie nowych klientów, pracowników oraz współpracowników. Dzięki bliskim relacjom biznesowym można znaleźć zaufanego specjalistę, albo sprawdzonego dostawcę towaru lub usługodawcę. Wszystko to stanowi dużą pomoc podczas prowadzenia działalności i pozwala ograniczyć czasochłonność oraz kapitałochłonność wielu procesów w firmie.

Networking w praktyce, czyli jak budować sieć kontaktów?

Networking wymaga pielęgnowania relacji w taki sposób, aby można było zgłosić się do danej osoby z prośbą o informacje lub wsparcie, a także samemu z chęcią udzielać informacji oraz pomocy. Nie jest do tego potrzebna szczególna wiedza ani umiejętności, ale nie obejdzie się bez solidnego zaangażowania. To czasochłonny proces, który wymaga zainwestowania czasu w spotkania, telefony czy inne formy kontaktu. Chodzi tu nie tylko o interakcje z obecnymi znajomymi, ale również kontakty pozwalające poszerzyć grono znajomych.

Sieć kontaktów warto budować między innymi na spotkaniach towarzystw biznesowych i klubów zainteresowań, szkoleniach czy konferencjach branżowych. Warto wiedzieć, że w wielu krajach, w tym również w Polsce, istnieje wiele klubów i organizacji networkingowych, które są tworzone przez podmioty prywatne oraz niektóre miasta. Te ostatnie otwierają je wraz z inkubatorami przedsiębiorczości, które mają wspomagać rozwój nowych firm.

Sposobów na szukanie nowych wartościowych kontaktów jest oczywiście więcej. Do dyspozycji są tradycyjne rozwiązania, jak nawiązywanie kontaktów przez znajomych oraz media społecznościowe. Można również wykorzystać wyszukiwarkę i odezwać się droga mailową do wybranych przedsiębiorców. Najlepszym narzędziem jest dziś jednak platforma biznesowa Linkedin, która w szybki i prosty sposób pozwala nawiązywać pożądane, wartościowe relacje.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Networking jest ważny i przydatny zarówno dla pracowników, jak i przedsiębiorców. Ci drudzy powinni angażować się na tym polu nie tylko przed założeniem działalności, ale również już w trakcie jej prowadzenia. Niezależnie o których z nich mowa, w działaniach networkingowych muszą być autentyczni i szczerzy. Osoby, które są nastawione na czerpanie samych profitów i nie chcą nic dawać od siebie, zostaną łatwo zidentyfikowane przez innych. Przez interesowność można więcej stracić niż zyskać, więc jeśli kontakty mają być wymuszone i nieszczere z dwojga złego lepiej w ogóle zrezygnować z budowania sieci kontaktów.