Masz pomysł na własny biznes? Te umiejętności mogą ci się przydać na początku!
6.4.2022
Jeśli poważnie zastanawiasz się nad prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, musisz nie tylko wiedzieć czym będzie zajmować się twoja firma i na podstawie jakiego biznesplanu działać, ale także nad tym czy masz odpowiednią wiedzę potrzebną każdemu przedsiębiorcy.
Prowadzenie własnej firmy nie jest proste, wymaga licznych umiejętności, także kompetencji tzw. miękkich, ale również solidnej dawki wiedzy, m.in. na temat podatków, księgowości, marketingu internetowego itp. Taką wiedzę można zdobyć na różnych kursach. Jak stworzyć swój pierwszy biznes w sposób odpowiedzialny?
Jak zacząć biznes?
Założenie firmy, a już na pewno jej późniejsze prowadzenie to nie tylko sam pomysł na biznes i odpowiedni kapitał, ale także wiedza branżowa, w tym znajomość przepisów. Faktem jest, że bycie przedsiębiorcą nie jest łatwe, zwłaszcza w sytuacji, gdy prawo podatkowe ciągle się zmienia. Osoba prowadząca własną firmę musi posiadać aktualną wiedzę z zakresu prawa, finansów, zarządzania i marketingu. Oczywiście, prowadzenie księgowości czy innych spraw można również zlecić zewnętrznej firmie.
Przed założeniem firmy warto podszkolić się w tej dziedzinie, aby zrozumieć podstawy przedsiębiorczości, księgowości, marketingu itp. Czasem nawet, w przypadku korzystania z dotacji, przedsiębiorca ma obowiązek odbycia danego szkolenia.
Umiejętności przydatne w prowadzeniu własnego biznesu
Oprócz wiedzy w prowadzeniu biznesu konieczne są pewne kompetencje miękkie, czyli m.in.: kreatywność, komunikatywność, samodzielność w działaniu, krytyczne myślenie, asertywność, umiejętność rozwiązywania problemów i prowadzenia negocjacji, dobra organizacja pracy własnej, zarządzanie personelem itp. Warto inwestować tego typu umiejętności, ponieważ są kluczowe w biznesie – można nauczyć się ich na szkoleniach i kursach.
Każdemu przedsiębiorcy przyda się wiedza z zakresu:
księgowości
prawa podatkowego
ochrony danych osobowych
przepisów związanych z daną branżą
marketingu internetowego (m.in. działania marketingowe w mediach społecznościowych, przygotowanie grafik i logo, prowadzenie strony internetowej).
E-marketing to bardzo szybko rozwijająca się dziedzina, pomocna w promowaniu produktów i usług. Trudno wyobrazić sobie dziś branżę, która z niego nie korzysta w myśl zasady, że jeśli firma nie istnieje w sieci, to nie istnieje w ogóle. Do najczęściej wykorzystywanych narzędzi e-marketingowych należą: reklama w mediach społecznościowych, prowadzenie strony, e-mail marketing, płatne reklamy w Google AdWords, współpraca z influencerami i wiele innych. Oczywiście, takie działania można zlecić agencji marketingowej, ale wiadomo, że to kosztuje, a ograniczanie kosztów ma ogromne znaczenie zwłaszcza na początku działalności. Warto zatem zaznajomić się z tym tematem i działać samemu.
Jakie kursy warto ukończyć, żeby być dobrze przygotowanym do prowadzenia własnego biznesu?
Większość kursów dla przedsiębiorców to kształcenie w formie online – nie trzeba tracić czasu na dojazdy, lecz można swobodnie zdobywać wiedzę w domu czy biurze. Poniżej polecamy kilka kursów organizowanych w szkołach Żak, których ukończenie na pewno będzie bardzo przydatne w prowadzeniu własnego biznesu.
W pierwszej kolejności są to kursy z zakresu szeroko rozumianego marketingu internetowego, bez którego żadna firma nie może obejść się w dzisiejszych czasach. Warto ukończyć kurs prowadzenia firmowego profilu (fanpage’a) na Facebooku: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/kursy-online/kurs---prowadzenie-fanpage---a--strony-firmowej--na-facebooku-----konfiguracja--strategia-marketingowa-i-zalecenia-praktyczne-online, ale także nauczyć się jak korzystać z darmowego programu do tworzenia prostych grafik, czyli Canvy – w tym może pomóc ten kurs: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/kursy-online/kurs---canva--bezplatne-narzedzie-do-tworzenia-grafiki-na-potrzeby-mediow-spolecznosciowych-i-promocji-wlasnej-firmy--online. A jeśli w wybranej branży warto współpracować z twórcami internetowymi, czyli influencerami, to dobrze jest ukończyć kurs: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/kursy-online/infuencer-marketing---kurs-online.
W prowadzeniu działalności ogromne znaczenie ma wiedza na temat prowadzenia księgowości, warto zatem poznać choćby jej podstawy na kursie I stopnia: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/kursy-stacjonarne/podstawy-ksiegowosci---kurs-i-stopnia (stacjonarnym) lub online: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/kursy-online/kurs---podstawy-ksiegowosci---kurs-i-stopnia--online-.
Koniecznie trzeba być również na bieżąco z ciągle nowymi zmianami w prawie podatkowym wprowadzanymi przez Polski Ład. Warte uwagi są kursy: Zmiany podatkowe – Polski Ład: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/kursy-online/zmiany-podatkowe---nowy-lad-online oraz CIT, PIT, ryczałt – Polski Ład: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/kursy-online/cit--pit--ryczalt--nowy-lad-----kurs-online.
Zobacz także