Stres w pracy – jak sobie z nim poradzić?

26.11.2024

Przewlekły stres w pracy może wynikać z różnych przyczyn i stanowi dziś całkiem powszechny problem. Istnieją jednak pewne skuteczne metody radzenia sobie z nim. W jaki sposób możesz walczyć ze zdenerwowaniem i uczuciem niepokoju związanymi z pracą?

 Określ źródła stresu

Zanim zaczniesz pracować nad stresem w pracy, zastanów się, jakie są jego główne przyczyny. Znajomość źródła niepokoju i nerwów pozwoli Ci wprowadzić potrzebne zmiany na konkretnej płaszczyźnie – inaczej będziesz radzić sobie ze stresem, jeśli wynika on z nadmiaru obowiązków, a inaczej, jeżeli wiąże się on z kiepską atmosferą w zespole.

Stawiaj sobie realne cele

Stres w pracy może wynikać ze zbyt wysokich wymagań stawianych zarówno przez pracodawcę, jak i siebie samego. Za dużo obowiązków, częste nadgodziny, przejmowanie zadań kolegów z zespołu na rzecz wolnego czasu – prędzej czy później może to doprowadzić do przewlekłego stresu i uczucia wypalenia. Warto więc zawsze pamiętać o tym, aby stawiać sobie realne cele i działać według własnych możliwości. Pomocne może się okazać również planowanie własnej pracy i unikanie wykonywania kilku zadań jednocześnie.

Zdobywaj nową wiedzę

Jeśli stres w pracy wynika z braku wystarczającej wiedzy w pewnym temacie – np. niewielkiego doświadczenia w obsłudze konkretnych programów – warto rozważyć dodatkową naukę „po godzinach”. Już nawet kilka lekcji w ramach internetowego kursu może znacząco podnieść poziom umiejętności, a tym samym wpłynąć również na pewność siebie podczas realizacji konkretnych zadań. Jeśli czujesz, że brakuje Ci pewnej branżowej wiedzy, zapoznaj się z ofertą edukacyjną Żaka – możliwe, że wśród naszych kursów znajdziesz coś dla siebie. Oferujemy kursy o bardzo zróżnicowanej tematyce, zarówno stacjonarne, jak i te w wersji online. Zajęcia są prowadzone przez doświadczonych specjalistów z konkretnych branży i opierają się w dużej mierze na angażujących warsztatach, zadaniach praktycznych i case studies. W razie wątpliwości i pytań w pracy nie należy też bać się prosić o radę bardziej doświadczonych osób – np. współpracowników. To żaden wstyd, lecz dowód na chęć doskonalenia się.

Zadbaj o relacje z innymi pracownikami

Atmosfera w miejscu pracy ma bardzo duży wpływ na samopoczucie pracowników. Jeżeli stosunki ze współpracownikami pozostawiają wiele do życzenia, stres rośnie z każdym kolejnym dniem jeszcze bardziej. Jeśli więc czujesz, że relacje z kolegami z zespołu można poprawić, warto zacząć od razu. Uśmiech, miłe słowo, propozycja wspólnego lunchu, dobra rada podczas realizacji projektu – każdy taki gest ma znaczenie. W razie konfliktu najlepiej natomiast od razu wyjaśniać sytuację i rozmawiać o swoich odczuciach – jeżeli takiej rozmowy zabraknie, problem będzie jedynie się powiększał. Nie zawsze da się lubić wszystkich i być lubianym przez wszystkich – warto jednak zadbać o to, aby w teamie panował szacunek i wsparcie. Trzeba również pamiętać o tym, aby nie porównywać się do pozostałych pracowników – każdy bowiem ma inne umiejętności i inaczej wykonuje określone zadania. Praca w swoim tempie i skupienie na tym, co wychodzi Ci najlepiej, to podstawa – w przeciwnym razie może się pojawić zbyt duża presja.

Stosuj techniki łagodzące stres

W redukcji stresu spowodowanego pracą mogą znacząco pomóc techniki relaksacyjne takie jak uważne oddychanie lub medytacja, np. połączona z jogą. Umożliwiają one uspokojenie myśli, relaks i wyciszenie, a to prosty krok do lepszego nastroju w pracy. Niezwykle ważny jest również odpowiedni sen – zmęczenie to większa szansa na rozdrażnienie, frustrację i pomyłki w pracy.

Nie bój się skorzystać ze wsparcia specjalisty

Jeśli silny stres w pracy coraz bardziej utrudnia Ci wykonywanie kolejnych zawodowych zadań i zniechęca do wizyt w biurze, nie bój się skorzystać z pomocy specjalisty – np. psychologa. Coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom benefit w postaci opieki psychologicznej. Jeśli czujesz, że inne sposoby – np. techniki relaksacyjne, zmiana nastawienia czy zmniejszenie liczby obowiązków – nie działają, spotkania ze specjalistą mogą się okazać nieocenionym wsparciem.

Ważny work-life balance

Zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a życiem prywatnym to kolejny sposób na zmniejszenie stresu w pracy. Świadomość, że oprócz pracy, awansów i zarobków w życiu ważne są także relacje oraz pasje, pozwala zmniejszyć presję i podejść do zawodowych obowiązków z nieco większym spokojem.

Pamiętaj o regularnym ruchu

Codzienny ruch – zarówno intensywniejszy trening, jak i spokojny spacer – mają bardzo duży wpływ na poziom stresu odczuwanego w pracy i poza nią. Wszystko to za sprawą endorfin wydzielanych podczas uprawiania sportu. Ćwiczenia pomagają pozbyć się niepokoju i napięcia nagromadzonego podczas zmiany w pracy i pozytywnie nastrajają na kolejny dzień pełen wyzwań.

Zmiana nastawienia

Pozytywne nastawienie do służbowych obowiązków pozwala wykonywać je z większą przyjemnością i mniejszym stresem. Warto więc spróbować zmienić nastawienie i zacząć traktować pracę nie jako nudny obowiązek, ale jako wyzwanie czy okazję do spotkań z ciekawymi ludźmi. Jeśli problemem jest zbyt duża liczba zadań, warto już natomiast porozmawiać ze swoim przełożonym – długotrwały nadmiar obowiązków to prosta droga do wypalenia, zmęczenia i zwiększonego stresu.