Jak stworzyć plan marketingowy dla małej firmy kosmetycznej?

18.11.2024

Każde przedsiębiorstwo – niezależnie od wielkości czy branży, w której działa – potrzebuje przemyślanej strategii marketingowej. To jeden z najważniejszych obszarów działania firmy. W jaki sposób stworzyć taki plan dla niewielkiego salonu kosmetycznego?

Plan marketingowy – co to takiego?

Plan marketingowy to dokument, który w precyzyjny sposób określa metody reklamowania usług i produktów czy pozyskiwania klientów oraz kluczowe cele przedsiębiorstwa. Sformułowany w odpowiedni sposób pomaga on ustalić priorytety i zaplanować takie działania promocyjne, które pozwolą zrealizować konkretne założenia. Zazwyczaj stanowi on jeden z elementów firmowego biznesplanu. Sporządzeniem planu marketingowego zajmuje się najczęściej właściciel firmy lub inna osoba odpowiedzialna za działania z obszaru promocji i marketingu.

Określ główne cele

Plan marketingowy niewielkiej firmy kosmetycznej powinien skupiać się m.in. na jej głównych celach:

  • krótkoterminowych – może to być m.in. pozyskanie kolejnych klientów czy wzrost sprzedaży;

  • średnioterminowych – np. tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy na tle konkurencji czy zachowaniu stałego poziomu sprzedaży usług;

  • długoterminowych – m.in. zwiększeniu zysków czy osiągnięciu stabilnej pozycji rynkowej.

Metody realizacji celów i niezbędne narzędzia

Samo określenie firmowych celów nie wystarczy – trzeba również skupić się na konkretnych sposobach i narzędziach, które umożliwią ich realizację. W tym celu warto skorzystać ze zróżnicowanych kanałów promocji, które pozwolą dotrzeć do jak najszerszej społeczności. To m.in. media społecznościowe, np. Instagram, Facebook, TikTok czy LinkedIn. Skuteczną metodę promowania salonu kosmetycznego stanowią również reklamy w Google Ads, newslettery czy firmowy blog. W branży beauty warto wykorzystać również tzw. influencer marketing – internetowi twórcy skupiający wokół siebie tysiące, a nawet miliony obserwujących, mogą znacząco poprawić widoczność marki na rynku.

Ustalenie firmowych zasobów

Tworząc plan marketingowy mniejszej firmy działającej w branży kosmetycznej, warto zastanowić się również nad dostępnymi zasobami finansowymi. Skuteczny marketing nie musi, ale może wygenerować pewne koszty – trzeba więc mieć pewność, ze salon może sobie na nie pozwolić. Strategia marketingowa powinna zatem określać orientacyjną ilość środków, jaką firma może poświęcić na działania promocyjne. Ograniczony budżet może spowodować, że niektóre opcje promocji nie będą dostępne – wiele skutecznych urządzeń umożliwia korzystanie z zaawansowanych funkcji po uiszczeniu opłaty.

Grupa docelowa

Ważnym elementem planu marketingowego mniejszego salonu kosmetycznego jest też grupa docelowa. Jej określenie znacząco ułatwia tworzenie komunikatów i materiałów promocyjnych czy wybór samych kanałów promocji. Reklamy muszą trafiać do konkretnych osób, które mogą być zainteresowane ofertą firmy. Jeżeli będą one wyświetlane przez szerszą społeczność, która nie korzysta z usług kosmetycznych, wcale nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Lepiej więc skierować swoje działania w stronę węższej, lecz konkretnej grupy odbiorców – wówczas o wiele łatwiej jest tworzyć komunikaty typu call to action czy używać języka korzyści.

 Analiza rynku i konkurencji

Strategia marketingowa małej firmy kosmetycznej powinna obejmować także analizę rynku i jego możliwości oraz samej konkurencji. Wiedza w tym zakresie pozwala zaoszczędzić zarówno koszty, jak i cenny czas potrzebny do dalszego rozwoju. Dokładna analiza rynku gwarantuje informacje m.in. na temat najbardziej pożądanych usług, metod działania podobnych firm z branży i samego potencjału, jakim dysponuje salon. Pozwala to jeszcze lepiej dopasować ofertę do potrzeb potencjalnych klientek oraz klientów i uzyskać przewagę konkurencyjną.

Metody mierzenia skuteczności działań marketingowych

Sporządzając plan marketingowy dla małej firmy z branży kosmetycznej, należy pamiętać także o określeniu metod mierzenia skuteczności działań marketingowych. Pomocne mogą się w tym przypadku okazać narzędzia typu Google Analytics – znacząco ułatwiają one opracowanie strategii marketingowej, optymalizację kampanii i poprawę wizerunku firmy.

Marzysz o prowadzeniu własnej firmy kosmetycznej? Kursy Żaka pozwalają na zdobycie niezbędnej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych m.in. z zakresu makijażu czy masażu kosmetycznego. Nasza oferta obejmuje kursy stacjonarne Wizaż dla początkujących czy Masaż kosmetyczny twarzy oraz edukację w ramach kształcenia jednorocznego na kursie Wizażystka/Stylistka. Nasze szkoły policealne pozwalają z kolei na ukończenie kierunku Technik usług kosmetycznych. Sprawdź naszą całą ofertę edukacyjną i wybierz kurs lub kierunek, który pozwoli Ci zrealizować swoje cele – kariera w branży beauty stoi przed Tobą otworem! A kiedy już zaczniesz pracę w swojej wymarzonej dziedzinie, powyższe wskazówki pomogą Ci w rozwoju i dotarciu do nowych klientów.