Jakie będą twoje obowiązki?
Organizator imprez ślubnych – inaczej wedding planner – jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za organizację ceremonii ślubnej i wesela swoich klientów od A do Z. Osoba ta dba o całą logistykę i oprawę wydarzenia oraz wystrój wnętrz i catering, z uwzględnieniem oczekiwań klientów i oczywiście zasobności ich portfeli. Organizator imprez ślubnych pilnuje terminów, koordynuje działanie wszystkich podwykonawców zaangażowanych w przedsięwzięcie, a ponadto na bieżąco śledzi trendy ślubne z całego świata i czerpie z nich inspiracje do własnych realizacji.
Czy sprawdzisz się jako organizator imprez ślubnych?
Lubisz wszystko skrupulatnie planować, a im więcej czynników musisz wziąć pod uwagę, tym lepiej? Jesteś charyzmatyczną, odporną na stres osobą z niczym nieskrępowaną kreatywnością i tysiącem pomysłów na najlepszy event na świecie? Będziesz świetnym wedding plannerem!
W tej branży niezbędne są także komunikatywność, cierpliwość i umiejętność „gaszenia pożarów” – wyobraź sobie, że panna młoda płacze, bo cukiernia nie dowiozła jeszcze tortu, pan młody nie wie, co się dzieje, a ich rodzice kłócą się o kolor kwiatów lub zasłon w sali balowej. Wtedy wkraczasz ty, ostoja spokoju i specjalista od rozwiązywania napięć. Jesteś nim, prawda? Dobrze też, jeśli umiesz improwizować, ponieważ to, że wszystko jest zapięte na ostatni guzik, czasami nie wystarczy. Często z przyczyn niezależnych od ciebie coś może pójść niezgodnie z planem i wtedy trzeba szukać awaryjnych rozwiązań „na już”. W takich sytuacjach często w grę wchodzą duże emocje – twoim istotnym atutem będzie więc umiejętność rzeczowego wyjaśnienia sytuacji, przedstawienia możliwych scenariuszy i uspokojenia nerwów wszystkich zainteresowanych.
Czego nauczysz się w szkole Żak?
Pasja i predyspozycje to świetny prognostyk, lecz to za mało, by osiągnąć sukces w tym zawodzie. W szkołach Żak wiemy o tym, dlatego na naszych zajęciach przekazujemy słuchaczom niezbędną i obszerną wiedzę. Jako przyszły wedding planner nauczysz się odpowiednio dobierać lokalizację imprezy oraz aranżować ceremonię ślubną, a ponadto poznasz najnowsze trendy w modzie i stylizacji uczestników oraz specyfikę rynku ślubnego.
W pracy nie będziesz ograniczać się tylko do swojej okolicy, przyda ci się więc znajomość tradycji regionalnych – w tym ślubnych – oraz umiejętność sprawnej organizacji podróży. Nie bez znaczenia będzie także znajomość obowiązków uczestników uroczystości. Wszystkie powyższe zagadnienia zgłębisz w szkole Żak, a zajęcia będą miały charakter teoretyczny oraz praktyczny.
Organizator imprez ślubnych to zawód wymagający ciągłego, profesjonalnego kontaktu z ludźmi i to często w emocjonalnych i stresujących sytuacjach. Podstawy psychologii i socjologii ułatwią ci nawiązywanie relacji i rozwiązywanie konfliktów, a zarządzanie i sztuka negocjacji umożliwią sprawne działanie na wszystkich płaszczyznach ślubnego biznesu.
Praca organizatora imprez ślubnych
Wedding plannerów zatrudniają domy weselne, niektóre restauracje i hotele oraz firmy eventowe. Niewątpliwie jednak najlepszą i najbardziej dochodową opcją jest otworzenie działalności i praca na własny rachunek. Dobrym pomysłem na rozpropagowanie swej działalności oraz dodatkowe wpływy m. in. z reklam jest założenie bloga lub vloga. Ludzie szukają inspirujących treści oraz chcą mieć możliwość komunikowania się z wedding plannerem i zadawania wszelkich pytań zanim zdecydują się na współpracę. Internet jest do tego idealną platformą. Polacy coraz chętniej korzystają z usług organizatorów imprez ślubnych, wiedzą bowiem, że dzięki profesjonaliście, mają szansę na niepowtarzalną ceremonię i wesele dopięte na ostatni guzik.
Jakie są plusy i minusy tej pracy?
Bycie organizatorem imprez ślubnych to praca tak satysfakcjonująca jak trudna. Na barkach osoby odpowiedzialnej za takie wydarzenie spoczywa ogromna odpowiedzialność, którą trzeba umieć udźwignąć. To nie jest w końcu zwykły event, a jedyna taka impreza w życiu twoich klientów. Jeśli więc chcesz sprawdzić się na tym stanowisku, musisz umieć znieść presję i być gotowym na nieoczekiwane scenariusze.
Dużą zaletą będzie twoje doświadczenie z poprzedniej pracy np. w gastronomii, hotelu czy obsłudze klienta – które z pewnością przygotuje cię na interakcje z różnymi typami ludzi, nierzadko w sytuacjach stresujących. Organizator imprez ślubnych to praca dla kontaktowych, dobrze zorganizowanych osób, które lubią i umieją pracować w szybko zmieniających się warunkach. Kandydaci bez powyższych predyspozycji szybko zniechęcą się do tej pracy i zwyczajnie znudzą. Jeśli jednak rzeczywiście chcesz się tym zajmować, nie ma mowy o nudzie, bowiem każda impreza organizowana przez ciebie będzie wyjątkowym wydarzeniem!
Praca ta jest bardzo czasochłonna – liczba podwykonawców i szczegółów, o które trzeba zadbać wymaga dużego zaangażowania, czasami kosztem wolnego czasu. To informacja dla osób, którym zależy na stałej, ośmiogodzinnej pracy i powtarzalnych obowiązkach. One nie sprawdzą się w tej profesji.
Dlaczego warto zostać organizatorem imprez ślubnych?
Pięknie jest towarzyszyć młodej parze w tym najważniejszym dniu. Dwójka zakochanych rozpoczynająca nowy etap życia sakramentalnym „tak” i to na wspaniałej ceremonii zorganizowanej przez ciebie… tych emocji nie da się opisać. To trzeba przeżyć, a na organizatorów imprez ślubnych takich wzruszających chwil czeka wiele!
Co jeszcze musisz wiedzieć o tej pracy?
Musisz pamiętać, że organizacja ślubu zaczyna się klika miesięcy lub nawet rok wcześniej, a sama ceremonia to tylko, jakże ważna, wisienka na torcie. Oznacza to, że przez długi czas będziesz w bliskim kontakcie z klientem – od fazy wczesnego planowania po ostatnie szlify. Mimo, iż bohaterami ceremonii będą państwo młodzi, równie ważni są ich rodzice! To oni często fundują wesele, wydając na nie niemałą kwotę – należy więc liczyć się także z ich zdaniem. W tym zawodzie musisz umieć sprostać oczekiwaniom kilku osób, niezbędna będzie więc elastyczność i asertywność.
W tej branży klientów bardzo często zdobywa się z polecenia – poza profesjonalną obsługą i perfekcyjną imprezą ślubną, warto więc dać im poczucie, że są w dobrych rękach, a z pewnością polecą cię dalej.
Jakie dodatkowe kompetencje mogą ci się przydać?
Nieodzownym elementem każdego wesela są kwiaty. Jako organizator imprez ślubnych będziesz prawdopodobnie korzystać z usług florysty. A gdyby tak zdobyć te kompetencje w szkołach Żak? Kończąc kierunek Florysta, samodzielnie będziesz przygotować kompozycje florystyczne i dobierać kwiaty w zależności od okoliczności. Dzięki temu również zwiększysz swój dochód, rezygnując z jednego z podwykonawców.