Czy warto zostać technikiem kosmetyki i otworzyć własny salon?

27.12.2022

Jeśli marzysz o połączeniu kariery ze swoją pasją, jaką jest miłość do makijażu, zdobienia paznokci czy poznawania tajników pielęgnacji skóry twarzy i ciała, to idealnym zawodem dla Ciebie może być technik usług kosmetycznych. Choć o osobach wykonujących jego pracę mówi się potocznie „kosmetyczka”, to zawód ten jest skierowany zarówno dla pań, jak i panów; ostatnie lata udowodniły, że mężczyźni potrafią być mistrzami make-upu czy zabiegów upiększających. A jakie kursy i szkolenia należy ukończyć, by zostać technikiem usług kosmetycznych? Czy warto wykonywać ten zawód? Jak otworzyć salon kosmetyczny? Co zrobić, by odnieść sukces w branży kosmetycznej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Technik usług kosmetycznych – jak zacząć pracę w zawodzie?

By zostać profesjonalną kosmetyczką, wystarczy ukończenie kierunku Technik usług kosmetycznych. Jest on oferowany przez liczne szkoły policealne i firmy szkoleniowe. W szkołach Żak nauka jest bezpłatna, odbywa się w trybie zaocznym (czyli weekendowo), trwa 2 lata i kończy się egzaminem zewnętrznym organizowanym w szkole przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Po zdanym egzaminie słuchacz uzyskuje tytuł zawodowy technika usług kosmetycznych oraz świadectwo Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Program nauczania na kierunku Technika usług kosmetycznych obejmuje wiele zagadnień, zarówno z dziedziny samej kosmetyki, jak i metod prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz podstaw przedsiębiorczości. W zakresie kosmetyki uwzględnia między innymi następujące zajęcia: kosmetykę pielęgnacyjną i upiększającą oraz zabiegi dłoni, stóp i ciała, zabiegi twarzy, szyi i dekoltu, podstawy anatomii i dermatologii.

Technik usług kosmetycznych – kursy doszkalające

Kosmetyka jest dziedziną, która cały czas się rozwija, dlatego poza nauką kierunkową ważne są także wszelkie kursy i szkolenia dodatkowe. Wciąż pojawiają się nowe metody, nowy sprzęt, nowe trendy. Kosmetyczka, jeśli chce zyskać i utrzymać renomę, musi za tymi nowościami nadążać. To szczególnie istotne dla osób planujących otwieranie salonu kosmetycznego z własną praktyką zawodową. Szkoleń kosmetycznych jest naprawdę wiele, ale warto wybierać te, które są prowadzone przez profesjonalistów. Dobrą jakością odznacza się nauka w szkołach, które istnieją od wielu lat i są liderem na rynku usług edukacji dorosłych. W szkołach Żak możesz skorzystać z jednorocznego kształcenia na takich kierunkach, jak Wizażysta/stylistka, Stylistka paznokci czy Podologia, a także z szybkich kursów; między innymi z depilacji laserowej, kinesiotapingu estetycznego twarzy czy japońskiego masażu twarzy.

Osoby, które chcą wykonywać zawód kosmetyczki, mogą także skorzystać z darmowych szkoleń. Są one finansowane przez urzędy pracy oraz Unię Europejską. Dla osób pragnących otworzyć własny salon przewidziano wsparcie w postaci dotacji. W zależności od programu dofinansowania wynoszą one od 20 000 do nawet 300 000 zł. Można również uzyskać dofinansowanie z Państwowego Urzędu Pracy, które w 2023 roku wynosi maksymalnie 6-krotność średniej krajowej.

Technik usług kosmetycznych – co może robić? Perspektywy zawodowe

Osoba, która ukończy naukę na kierunku Technika usług kosmetycznych, może znaleźć pracę między innymi w salonach kosmetycznych, salonach odnowy biologicznej, studiach stylizacji, ośrodkach SPA i hotelach. Może także rozpocząć własną praktykę zawodową, czyli otworzyć działalność gospodarczą.

Wiele osób zastanawia się, czy po kursie kosmetycznym można otworzyć salon; odpowiedź brzmi – po profesjonalnym nauczaniu: jak najbardziej. Absolwenci szkoły policealnej Żak po kierunku Technik usług kosmetycznych, są kompleksowo przygotowani nie tylko do pracy u kogoś, ale również do otwierania swojego salonu kosmetycznego. Poznają bowiem tajniki prowadzenia firmy podczas takich zajęć, jak działalność gospodarcza i usługowa w salonie kosmetycznym, język obcy w kosmetyce, podstawy przedsiębiorczości czy BHP w salonie kosmetycznym.

Ile zarabia kosmetyczka? Czy warto otworzyć salon kosmetyczny?

Wysokość pensji technika usług kosmetycznych zależy od tego, czy pracuje dla kogoś, czy na własny rachunek, od złożoności i jakości oferty salonu, a także od miasta, w którym się mieści. Praca u kogoś jest na pewno wygodna, jednak otwarcie własnego biznesu, choć wymaga inwestycji i poświęcenia większej uwagi, w dłuższej perspektywie może przynieść upragnione wysokie dochody i dużą satysfakcję.

Własna praktyka może naprawdę dobrze prosperować i przynosić duże przychody, zwłaszcza jeśli jest zlokalizowana w dużym mieście. Zatem odpowiedź na pytanie, czy warto otworzyć salon kosmetyczny, brzmi: zdecydowanie tak, jeśli tylko odpowiednio się do tego przygotujesz i dobrze przemyślisz inwestycję. Wymogiem do otwarcia salonu kosmetycznego jest przygotowanie biznesplanu oraz zainwestowanie. Na tego typu inwestycję składają się koszty związane z wynajęciem lokalu, jego wyremontowaniem, urządzeniem i przystosowaniem do pełnionej funkcji, zakupem niezbędnego profesjonalnego sprzętu i urządzeń oraz kosmetyków. A jak otworzyć gabinet kosmetyczny?

Jak założyć salon kosmetyczny?

Otwarcie własnego salonu kosmetycznego może przebiegać w różny sposób. Można od razu zrealizować wszystkie wymienione wyżej kroki, zatrudnić kilka osób i rozpocząć z bogatą ofertą. Można też zacząć od czegoś mniejszego – od jednej kosmetyczki (właścicielki lub właściciela) i kilku usług, a następnie stopniowo rozszerzać ofertę. W tym przypadku w pierwszej kolejności pokrywa się koszty związane z remontem wynajmowanego lokalu i zakupem sprzętowego minimum oraz kosmetyków.

O ile wydatki na remont i przystosowanie lokalu są uzależnione od stanu technicznego pomieszczenia i projektu wystroju wnętrza, o tyle zakup podstawowego sprzętu i kosmetyków to kwota rzędu 10-30 tys. zł. Można poczynić pewne oszczędności i zamiast nowego sprzętu, kupić używany. Warto też pamiętać, że najdroższe urządzenia można nabyć w leasingu.

Po dopełnieniu formalności, wyremontowaniu i wyposażeniu salonu, przychodzi czas na zdobycie klientów. Jest to wyzwaniem zwłaszcza w dużych miastach, gdzie liczba takich gabinetów jest naprawdę duża i wciąż rośnie. Aby przyciągnąć potencjalnych klientów, warto zainwestować w dobrą reklamę, a następnie dbać o odwiedzających salon, by zostali z Tobą jak najdłużej.

Otwieranie salonu kosmetycznego: co daje gwarancję sukcesu?

Jest wiele czynników, które wpływają na sukces salonu piękności. Priorytetem jest wysoka jakość świadczonych usług. Niezwykle ważne są też profesjonalna i miła obsługa, doświadczona kadra, dobrej jakości sprzęt i kosmetyki do zabiegów. W dużych miastach warto oferować między innymi kosmetyki nietestowane na zwierzętach i o wegańskim składzie, w takim zakresie, w jakim jest to możliwe, by przyciągnąć do siebie również klientów ze stale rosnącego grona wegan oraz cruelty-free.

Kluczowa w odpowiedzi na pytanie, jak otworzyć salon kosmetyczny, jest również jego lokalizacja. Usytuowanie gabinetu powinno być przemyślane. Co brać pod uwagę? Na pewno dostępność komunikacyjną (dojazd nie tylko samochodem, ale także miejskimi środkami transportu), pobliże parkingów (najlepiej bezpłatnych), dobrą widoczność salonu. Odpowiednia lokalizacja to nie tylko ta w samym centrum miasta, ale także na osiedlach bloków, na których mieszka dużo ludzi w różnym przedziale wiekowym, również z różnymi potrzebami. Nie każdy chce jechać specjalnie do centrum, żeby skorzystać z usług salonu kosmetycznego. Czasem wręcz preferuje, gdy gabinet jest blisko miejsca jego zamieszkania. Trudniejszą lokalizacją są peryferia miast i osiedla domów jednorodzinnych, gdyż są to tereny o stosunkowo niskim zaludnieniu.

Otwieranie salonu kosmetycznego: cennik i godziny otwarcia

Ceny usług nie powinny być zawyżone. Trzeba śledzić ceny konkurencji i dokonywać porównań stawek rynkowych. Jeśli jednak salon świadczy usługi na naprawdę wysokim, wyróżniającym się poziomie, to klienci są w stanie zapłacić za nie więcej. Warto stosować różnego rodzaju zachęty zarówno dla nowych, jak i stałych klientów, np. promocje, karty stałego klienta, gratisy, pakiety zabiegów itp. Takie działania marketingowe na pewno przyciągną nowych klientów, a stałych zatrzymają na jeszcze dłużej. Będą istotne zarówno świeżo po otwarciu salonu kosmetycznego, jak i po dłuższym okresie jego prosperowania.

Planując to, jak założyć salon kosmetyczny, warto przemyśleć także godziny otwarcia gabinetu. Jeśli będzie otwarty w standardowych godzinach pracy, czyli od 9:00 do 17:00, to klientki, które pracują w tych godzinach, nie będą miały możliwości skorzystania z jego usług. Zatem jeśli salon będzie otwarty długo po południu, czyli nawet do godziny 21:00, a także w soboty, w które większość osób nie pracuje, zdecydowanie więcej klientek będzie miało szansę bez pośpiechu skorzystać z zabiegów pielęgnacyjno-upiększających.

Tak jak w innych branżach, także i w kosmetycznej sukces jest możliwy do osiągnięcia dzięki ciężkiej pracy, wytrwałości, życzliwemu podejściu do klienta, dobrej reklamie i świadczeniu usług na wysokim poziomie.

Sprawdź ofertę pozostałych kierunków!