Menu

Czy warto zostać technikiem kosmetyki i otworzyć własny salon?

21 września 2017

Jakie kursy i szkolenia należy ukończyć, by zostać technikiem usług kosmetycznych? Czy warto wykonywać ten zawód? Czy otworzenie własnego salonu jest opłacalne? Co zrobić, by odnieść sukces w branży kosmetycznej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

By zostać profesjonalną kosmetyczką konieczne jest ukończenie kierunku Technika usług kosmetycznych. Jest on oferowany przez liczne szkoły policealne i firmy szkoleniowe. Zazwyczaj nauka trwa 2 lata i kończy się egzaminem zewnętrznym organizowanym w szkole przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Po zdanym egzaminie słuchacz uzyskuje tytuł zawodowy technika usług kosmetycznych oraz świadectwo Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jednak podejście do egzaminu z kwalifikacji w zawodzie nie jest obowiązkowe i naukę można zakończyć bez uzyskania dyplomu.

Program nauczania na kierunku Technika usług kosmetycznych obejmuje wiele zagadnień, zarówno z dziedziny samej kosmetyki, jak i metod prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz podstaw przedsiębiorczości. W zakresie kosmetyki uwzględnia następujące zajęcia: kosmetykę pielęgnacyjną i upiększającą oraz zabiegi dłoni, stóp i ciała, zabiegi twarzy, szyi i dekoltu, podstawy anatomii i dermatologii. Dokładne ramy programowe zależą od danej szkoły.

Kosmetyka jest dziedziną, która cały czas się rozwija, dlatego poza nauką kierunkową ważne są także wszelkie kursy i szkolenia dodatkowe. Wciąż pojawiają się nowe metody, nowy sprzęt, nowe trendy. Kosmetyczka, jeśli chce zyskać i utrzymać renomę, musi za tymi nowościami nadążać. Szkoleń kosmetycznych jest naprawdę wiele, ale warto wybierać te, które są prowadzone przez profesjonalistów. Dobrą jakością odznacza się nauka w szkołach, które istnieją od wielu lat i są liderem na rynku usług edukacji dorosłych.

Osoby, które chcą wykonywać zawód kosmetyczki, mogą także skorzystać z darmowych szkoleń. Są one finansowane przez urzędy pracy oraz Unię Europejską. Dla osób pragnących otworzyć własny salon przewidziano wsparcie w postaci dotacji. W zależności od programu dofinansowania wynoszą one od 20 000 do nawet 300 000 zł.

 

Perspektywy pracy w zawodzie

Osoba, która ukończy naukę na kierunku Technika usług kosmetycznych może znaleźć pracę w: salonach kosmetycznych, salonach odnowy biologicznej, studiach stylizacji, ośrodkach SPA i hotelach. Może także otworzyć własny salon.

Wysokość jej pensji zależy od tego czy pracuje dla kogoś, czy na własny rachunek, od złożoności i jakości oferty salonu, a także od miasta, w którym się mieści. Praca u kogoś jest na pewno wygodna, jednak otwarcie własnego biznesu, choć wymaga inwestycji i poświęcenia większej uwagi, w dłuższej perspektywie może przynieść upragnione wysokie dochody i dużą satysfakcję.

Własna praktyka może naprawdę dobrze prosperować i przynosić duże przychody, zwłaszcza jeśli jest zlokalizowana w dużym mieście. Wymogiem jest przygotowanie biznesplanu oraz zainwestowanie. Na tego typu inwestycję składają się koszty związane z wynajęciem lokalu, jego wyremontowaniem, urządzeniem i przystosowaniem do pełnionej funkcji, zakupem niezbędnego profesjonalnego sprzętu i urządzeń oraz kosmetyków.

Otwarcie własnego salonu kosmetycznego może przebiegać w różny sposób. Można od razu zrealizować wszystkie wymienione wyżej kroki, zatrudnić kilka osób i rozpocząć z bogatą ofertą. Można też zacząć od czegoś mniejszego – od jednej kosmetyczki (właścicielki) i kilku usług, a następnie stopniowo rozszerzać ofertę. W tym przypadku w pierwszej kolejności pokrywa się koszty związane z remontem wynajmowanego lokalu i zakupem sprzętowego minimum oraz kosmetyków.
O ile wydatki na remont i przystosowanie lokalu są uzależnione od stanu technicznego pomieszczenia i projektu wystroju wnętrza, o tyle zakup podstawowego sprzętu i kosmetyków to kwota rzędu 10-15 tys. zł. Można poczynić pewne oszczędności i zamiast nowego sprzętu, kupić używany.

Po dopełnieniu formalności, wyremontowaniu i wyposażeniu salonu przychodzi czas na zdobycie klientów. Jest to wyzwaniem zwłaszcza w dużych miastach, gdzie liczba takich gabinetów jest naprawdę duża i wciąż rośnie. Aby przyciągnąć potencjalnych klientów, warto zainwestować w dobrą reklamę, a następnie dbać o nich, by zostali z nami jak najdłużej.

 

Co daje gwarancję sukcesu w branży?

Jest wiele czynników, które wpływają na sukces salonu piękności. Priorytetem jest jakość świadczonych usług. Niezwykle ważne są też profesjonalna i miła obsługa, doświadczona kadra, dobrej jakości sprzęt i kosmetyki do zabiegów.

Kluczowa jest również lokalizacja salonu. Usytuowanie gabinetu powinno być przemyślane. Co brać pod uwagę? Na pewno dostępność komunikacyjną (dojazd nie tylko samochodem, ale także miejskimi środkami transportu), pobliże parkingów (najlepiej bezpłatnych), dobrą widoczność salonu. Odpowiednia lokalizacja to nie tylko ta w samym centrum miasta, ale także na osiedlach bloków, na których mieszka dużo ludzi w różnym przedziale wiekowym, również z różnymi potrzebami. Nie każdy chce jechać specjalnie do centrum, żeby skorzystać z usług salonu kosmetycznego. Czasem wręcz preferuje, gdy gabinet jest blisko miejsca jego zamieszkania. Trudniejszą lokalizacją są peryferia miast i osiedla domów jednorodzinnych, gdyż są to tereny o stosunkowo niskim zaludnieniu.

Ceny usług nie powinny być zawyżone. Trzeba śledzić ceny konkurencji i dokonywać porównań stawek rynkowych. Jeśli jednak salon świadczy usługi na naprawdę wysokim, wyróżniającym się poziomie, to klienci są w stanie zapłacić za nie więcej. Warto stosować różnego rodzaju zachęty zarówno dla nowych, jak i stałych klientów, np. promocje, karty stałego klienta, gratisy, pakiety zabiegów itp. Takie działania marketingowe na pewno przyciągną nowych klientów, a stałych zatrzymają na jeszcze dłużej.

Warto przemyśleć także godziny otwarcia salonu. Jeśli będzie otwarty w standardowych godzinach pracy, czyli od 9:00 do 17:00, to klientki, które pracują w tych godzinach nie będą miały możliwości skorzystania z jego usług. Zatem jeśli salon będzie otwarty długo po południu, czyli nawet do godziny 21:00, a także w soboty, w które większość osób nie pracuje, zdecydowanie więcej klientek będzie miało szansę bez pośpiechu skorzystać z zabiegów pielęgnacyjno-upiększających.

Tak jak w innych branżach, także i w tej, sukces jest możliwy do osiągnięcia dzięki ciężkiej pracy, wytrwałości, życzliwemu podejściu do klienta, dobrej reklamie i świadczeniu usług na wysokim poziomie.

Sprawdź ofertę pozostałych kierunków

 

Zobacz także